22 aug. 2011

Baseballveckan v.33

Chicago Cubs sparkade sin General Manager Jim Hendry på fredagen. Hendry hade jobbat i organisationen sedan 1994 och varit GM sedan 2002. Anledningen till avskedet ska vara att klubben på senare år inte nått upp till de sportsliga resultat som önskats trots att de har den sjätte dyraste lönelistan i MLB. Cubs manager Mike Quade får fortsatt förtroende från klubben och assisterande GM Randy Bush går in som tillfällig GM fram till att klubben hittat en permanent ersättare.


Colorado Rockies AAA spelare Mike Jacobs har blivit avstängd i 50 matcher efter att ha testast positiv för dopingpreparatet HGH (Human Growth Hormone). Jacobs är den första spelaren i MLB som stängts av sedan man började testa för HGH förra sommaren. Han är även den första amerikanska professionella idrottsmannen som straffats för användning av HGH. Själv säger Jacobs att han tog preparatet för sina knä- och ryggbesvär, något han nu ångrar att han gjorde.
- Det var ett av de sämsta besluten jag någonsin gjort, men jag tar fullt ansvar för mitt agerande, säger Jacobs till MLB.com.
Han hoppas dock att få fortsätta spela baseball efter att avstängningen tagit slut.
- Jag hoppas att jag kommer att få chansen att fortsätta min karriär i sporten jag älskar, säger han.


12 dagar från sin 41-årsdag dundrade Jim Thome i Minnesota Twins in sig i historieböckerna. I matchen mot Detriot Tigers slog han sin 599:e och sin 600:e homerun i MLB-karriären. Thome blev också den äldste i historien att slå nummer 600, 40 år och 353 dagar gammal.
Tigers är även den klubb som Thome slagit flest homeruns mot med totalt 65 fullträffar. Detroits pitcher Daniel Schlereth var inte nöjd med att släppa HR nr. 600 men tycker ändå att Thome är en av de bästa och trevligaste spelarna i ligan.
- Jag kände mig kluven, jag visste inte om jag skulle applådera eller vad jag skulle göra, säger Schlereth till MLB.com.
Jim Thome är nu för evigt inskriven i den exklusiva 600-klubben tillsammans med legender som, Barry Bonds, Hank Aaron, Babe Ruth, Willie Mays, Ken Griffey Jr, Alex Rodriguez och Sammy Sosa.


Arizona Diamondbacks högerhänte pitcher Jason Marquis bröt på söndagen vadbenet efter att ha träffats av en boll slagen av New York Mets Angel Pagan i den tredje inningen. Marquis fortsatte att kasta men var tvungen att kliva av i fjärde inningen när smärtan blev för hög.
- Jag trodde att det bara var en vanlig blånad, säger Marquis till MLB.com.
Det visade sig senare att vadbenet gått av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar